Translation tool

duminică, 23 iunie 2013

Aventura 4O/YO3JW.....

 Undeva prin decembrie 2012 Maria mã intreabã dacã stiu ceva despre MonteNegro!
 Ulterior am aflat ca programase concediul in Iunie în Budva, undeva pe coasta Adriaticii. Pânã aici nimic spectaculos!
Lunile au trecut si la inceputul lui Iunie imi aduce aminte de "deplasarea" ce urma. Am uitat sa mentionez ca s-a platit numai cazare. Camera urmand sa aiba o chicineta, un soi de bucutarie in miniatura. Transportul se putea face cu autobuzul de la firma de turism sau cu mijloace proprii. Ea a ales a doua varianta!
Am facut repede ceva investigatii si dupa ce am avut confirmarea ca CEPT-ul este valabil, m-am decis sa iau si statia cu mine. Asta ca tot o ducea masina. Ce mai conta 10-15 kg in plus, ca doar nu e avion!
Taverna Sarbului-ultima oprire in YO
Ploaia ne ia in primire....in YU
Am mai stabilit sa plecam la drum astfel ca sa ramanen peste noapte undeva in Serbia. Drumul avea vreo 1000 de km. Erau doua variante. Una pe la Calafat si alta pe la Drobeta Turnu Severin. La plecare am pornit chititi pe Portile de Fier (se anunta viitura pe Dunare si trecerea cu bacul era nesigura). 
 Asa ca am trecut peste baraj si am ajuns in Serbia. Pana aici totul a fost cum s-a planificat. Dar deabea ajunsi dincolo ne-am pomenit in mijlocul unei ploi torentiale de nu se vedea soseaua, iar ca sa fie si mai si, a inceput si grindina!

Munte....
munte....
munte....
Am incercat sa ne bagam sub un copac, dar nu eram singuri pe sosea si locuri libere nu prea erau. Cum mergea spre est, vantul batea dnspre vest, asa ca am stat in ploaie mai mult decat ne-am fi dorit. Pana in cele din urma ploaia s-a saturat de noi si am putut merge pe uscat. Prima etapa a deplasarii s-a terminat la Paracin, undeva langa autostrada Nis - Belgrad. Aici am gasit cazare si am ramas peste noapte.
si iar munte...cam asta-i 4O!
Dimineata am plecat mai departe. Au inceput sa apara muntii! La un moment dat ne trezim ca intram intr-o vama. Ieseam din Serbia. La vreo 2 km mai incolo, alta vama, cea de la MonteNegro(Crna Gore). Pana aici au fost suficiente numai pasapoartele. Aici a trebuit si talonul masini si asigurare (Casco a fost OK- altfel vor green card!) De aici am intrat in munti! Si la propriu si la figurat. drumul urca, coboara, trece prin tunele, trece pe poduri mai mult sau mai putin curbate. Vorba Mariei: Cum dai coltul, apare alt munte. Viteza, adaptata conditiilor locale. Oricum multe indicatoare de 50, maxim 60, rar mai mult(adica 80!). Si asa tot tragand de volan la drepta, la stanga, am ajuns la Podgorita, capitala. Nu s-a intrat in oras. Exista un drum de tranzit pe care sunt echipaje de politie foarte atente la modul cum circuli: viteza, treceri de pietoni....
Antena trebuia sa fie intr-o poza!
Asa era prinsa ....
La un moment dat a iesit un politist cu paleta de stop in fata, dar s-a razgandit si a facut semn sa trecem mai departe. Si noi am rasuflat usurati. Asa cum am mai mentionat urma sa ajngem la Budva. Maria, pe post de copilot cu harta in mana urmarea indicatoarele. La un moment dat vede scris "Budva" "Bar" via tunel si o luam la dreapta. Aici cred ca este singurul loc unde am vazut un indicator de viteza cu 100, dar numai pana am ajuns la un loc de plata. 2,50 Euro trecerea prin tunel. Lung! Cand am iesit eram pe litoral. De aici pana la Budva mai erau vreo 35 km. Viteza medie a fost in jur de 40 km/h. Drumul urca, coboara, dealungul muntelei care parca pica in mare. Am ajuns in Budva! Aici trebuia sa gasin locul de cazare. Ii zice Villa Mare. Nema indicator!
O familie fericita la bordul yachtului...
Cetatea (orasul) vechi Budva
Budva vazuta de pe mare
Muntele si apa!
Ne uitam pe hartiile primite. Nici un detaliu sigur. In final merg la un hotel, la receptie, si-l rog pe baiatul de serviciu daca ma poate ajuta. Incearca un telefon, se uita pe internet, alt telefon, apoi zice sa merg cu el. Ma scoate in strada si imi arata ceva. Greu cu sarba, greu cu engleza. Pana la urma imi arata o femeie ce facea semne cu mana. La 40m mai incolo. Dute ia masina. Ajungem. Intrebam de parcare. Si ni se spune ca undeva pe o strada laterala se poate parca. Dar ca pana descarcam putem sta pe trotoar. Am descarcat. Am ales o camera la ultimul nivel (deh, pentru antena, nu asa se face?!). Dupa cateva drumuri pe scari am trecut ceea ce era portbagaj in camera. Camera inalta, dar ca suprafata limitata la minumul necesar. Cladirea avea 3 etaje cu cate 5 camere pe fiecare nivel. proprietarii ocupau parterul.
Constructii noi la nivelul marii
Odata ajuns primul lucru dupa ce atmosfera s-a mai linistit a fost sa vad cum pot pune de o antena! Aveam doua posibilitati: Ori o sarma aruncata sau o undita. prima a cazut din prima caci  de la fereastra pana la cladirea vecina erau cel mult 2m. Balcon nu aveam! Singura posibilitate a fost sa prind undita pe oblonul ce putea inchide fereasta. Doi soricei au facut in jurul batului de undita si fantele de la oblon oficiul de a tine undita in pozitie verticala. De aici mai departe treaba a mers snur. Balunul, contragreutaea atarnand in jus vreo 2 etaje, cablul coaxial si prima incercare de acord. Bingo! A mers din prima. Acum trebuia sa gasesc motive sa raman in camera.......4O/YO3JW/p avea de lucru!
Cat timp a fost activ s-a realizat aproape 700 de legaturi. In timpul ramas intre QSO-uri am avut ocazia de a vedea cateva din "minunile" locale. Pentru cine ajunge in zona recomand o plimbare cu vaporul prin Boka Kotorska. Ne veti regreta cei 25 Euro investiti ! Am vazut golful de la nivelul marii!
Harta orasului Cetinje
Muntele vazut de la nivelul marii
Marea vazuta de pe munte!
Dincolo de acest munte se afla marea..
Cateva zile mai tarziu am vizitat Parcul National Lovcen. Am pornit cu masina din Budva si am urcat la Cetinje. Dupa o vizita prin oras am luat drumul spre Parc. Un drum serpuit urca constant si nu dupa multa vreme gasim un indicator ca mai sunt 2 km pana in Parc. Peisajul este minunat. La un moment dat gasesc un loc cu umbra si instalez statia. Alimentare de la bateria masini. Bateria de 75 Ah ma ajuta! Nu pot lucra decat atata timp cat ma tin acumulatorii de la laptop. Pentru a diferentia activitatea de cea stationara am folosit 4O/YO3JW/m. Dupa aceea strans, urcat in masina. Pornit... Nu stiu nici acum de ce nu m-am intors pe acelasi drum pe care am venit! Am luat-o inainte si..... drumul a continuat pana la un centru de recreere din parc. Aici am gasit un indicator care arata ca se poate ajunge la Kotor, o localitate in care s-a terminat plimbarea cu vaporul. Drumul numai avea doua cai de rulare, dar era asfaltat!
Urca in continuare....la un moment dat muntele a disparut din fata noastra si intregul Golf se prezenta in maretia sa. O imagine care iti ramane bine intiparita  pe retina. Am ramas muti de privelistea ce ni se prezenta in fata noastra. Apoi a urmat coborarea de la peste 1000m la nivelul marii. Peste 25 de intoarceri la 180 grade si aproape 25 km am facut pe drumul de sus pana jos. Ne-am intors pe acelasi drum ca de la plimbarea cu vaporul. Am trecut din nou printr-un tunel si apoi iar pe sosea pana in Budva.
In alta zi am facut un tur al coastei din zona la bordul unui vaporas. Muntele parca se pravaleste in mare. Unde era putin loc, hop si ceva constructii. Mai vechi, mai noi, se pare ca businesul merge...
Pe malul Lacului Skadar
Cele 7 zile au trecut repede si am incercat si am obtinut cateva ore pentru a mai incerca sa mai activez ceva Parcuri. Asa ca pe lista urma 4OFF-004 si 4OFF-002. Am facut in asa fel traseul incat sa trec prin cele doua. Prima a fost Lacul Skadar. Urmarind harta am gasit un drum care nu folosea tunelul. Din nou munte si iar munte! Dupa o curba imi iese un politist cu semnalizarea de a ma opri. Ma intrebam dece m-a oprit. Viteza nu aveam, zebra nu era, centura pusa, luminile aprinse. A luat actele si m-a dus la masina lui unde a inceput sa-mi explice motivul. Pana la urma am inteles dece. Aveam aprinse si lumina de intalnire, cat si farurile de ceata. Avea o foaie cu  extras de penalizare. Si asta era intre ele. Am incercat sa-i explic ca sunt mai vizibil pe sosea, dar sfatos a recomandat sa sting cele de ceata. Uf, am scapat! Ajuns la Lac am lasat-o pe Maria la un restaurant si am "fugit" sa gasesc un loc unde sa ma instalez. Am gasit o parcare, un semn de limitare a vitezei care a devenit suport pentru antena si in lipsa de acces la internet incearca sa te faci simtit. Propagare ciudata. Temperatura afara peste 30 gradeC. Cand s-a dus acumulatorul de la laptop a trebui sa ma las. Strans si repede la Maria!
Deja nu mai avea rabdare.... De aici urma sa ajungen la 4OFF-002 Parcul National Durmitor, undeva catre Bosnia-Hertegovina. Am trecut pe langa Podgorita si dai bice. Pe traseu era planificata o vizita la o manastire: Ostrog. Renumita in toata zona. Masini, autocare, si ca peste tot, multi, multi vorbitori de limba rusa!
Crna jezero

Si am fost pe acolo...
Ca sa ajungi sus, deoarece manastirea este sus pe munte, se urca pe un drum plin de curbe stranse. 8 km urcat, 8 km coborare. 
Spre seara ajungem in zona Durmitor. Se lasase deja umbra si se racorise. Zona este intesata de varfuri de peste 2000m. Alaturi de zona montana parcul cuprinde si canionul raului Tara, o alta salbatica si frumoasa taietura in stanca care in unele zone are si peste 700m adancime. Prospectele zic ca este a doua dupa Marele canion din America!
Am reusit sa  fac ceva trafic cu indicativul de /m, sa dorm peste noapte si sa fiu dimineata gata de drum....
Podul peste Raul Tara- Canionul
Dimineata urma sa pornim spre Serbia. Nu s-a putut rezista tentatiei de a vizita mai in "adancime" Parcul, astfel  ca am ajuns la Crna Jezera(Lacul Negru). Si aici muntele se uneste cu apa, dar de aceasta data nu la nivelul marii.
Raul Tara vazut de sus
Ultima oprire mai de seama a fost intr-o localitate mai mare din Crna Gore, aproape de granita. Aici era o Moschee mai mare si cateva mai mici. Maria a vrut la cea mare!
Intre timp am aflat ca la Calafat s-a inaugurat podul de peste Dunare (Tnx YO3YX!). Decizia a fost ca vom trece prin Bulgaria. Si astfel am inceput traseul prin Serbia. Copilotul confrunta harta cu terenul si totul a fost OK pana am ajuns la vreo15 km de Paracin. Aici um luat-o gresit si vreo 1 1/2 ore am batut in zig zag acei 15 km.
La un moment dat am intrebat pe un politist, de la o masina de trafic, si din explicatii am ajuns in alta parte. De acolo am fost trimisi inapoi. De aceasta data masina si cei doi din echipaj erau la "lucru" Va dati seama ce surprinsi au fost sa ne vada ca venim inapoi. De aceasta data au facut o schita!! Se intunecase cand am intrat in Paracin. Am gasit o camera, tot acolo unde dormisem la venire. Dar cand ceva nu merge bine atunci toate se leaga. Aici nu functiona aerul conditionat in camera. Pana si peretii erau calzi.
Dimineata am pornit la drum. La un moment dat a inceput sa bata vantul zdravan, cerul s-a intunecat. Se parea ca atat la intrare, cat si la iesire din Serbia trebuia sa trecem prin ploaie!! Se pare ca de acesta data vantul ne-a avantajat. Nu am prins decat o "coada" de ploaie. Dupa Zajecar am pornit spre granita cu Bulgaria. Aici se plateste "Taxa de drum". Au si una de "tranzit" care e valabila 7 zile. Dela intrare si pana la iesire nu sunt mai mult de 60 km facuti in maxim 2 ore!!!
De cum te apropi de noul pod drumul devina mai lin si are aspect de autostrada. Calafatul inca arata ca un oras fara prea multe lucruri "moderne". Aici mai vezi istorie. Poate acum cu noul pod vor fi ceva oportunitati!
Locatia in YOFF-232. Strugurii erau acrii!
Din intelegerile avut cu Maria, negociasem si o oprire undeva pe drumul de la Calafat-Bechet-Corabia-Turnu Magurele-Alexandria-Bucuresti. Asa ca imediat dupa Calafat, la Poiana Mare, am cotit-o spre sud, spre Desa. Aici era YOFF-232. Antena am prins-o de un bulumac de la o vie si dai bice! La fel, durata limitata de acumulatorul laptopului!
Apoi pornit spre casa! Am trecut pe langa YO7FBM. Mircea, dar nu era timp pentru opriri.
Odata cu lasarea intunericului am parcat la locul de plecare.
Peste 2000 km la bord. 4 plinuri de motorina la Logan. 4 zone protejate activate. Amintiri frumoase.
Pit, YO3JW  
NOU Se poate descarca un eQSL din aceste locatii de la http://new.enzolog.org/ricercheyo3jw.php 
Dupa ce se gaseste QSO-ul se poate descarca dand click pe "Take QSL" in tabelul din stanga sus!




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu